مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

نوشته توسط مشاوره مهاجرت: مجید قادری

در تاریخ: 23 خرداد 1400 | آخرین بروزرسانی:

سالانه متقاضیان زیادی برای تحصیل در ایتالیا اقدام به اخذ ویزا تحصیلی می کنند. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا لازمه داشتن اطلاعات کافی در رابطه با دانشگاه های این کشور، نحوه اخذ پذیرش، هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی و… می باشد. اگر شما نیز یکی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا هستید، با […]
فرصت مطالعه نداری؟

شمارتو بده زنگ میزنیم!

در این بخش مهمترین و محبوب ترین مقالات مرتبط با مقاله پیش روی شما، گردآوری شده است تا در صورت علاقه مندی بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید

دیگر دانستنی های مهم

فهرست مطالب

سالانه متقاضیان زیادی برای تحصیل در ایتالیا اقدام به اخذ ویزا تحصیلی می کنند. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا لازمه داشتن اطلاعات کافی در رابطه با دانشگاه های این کشور، نحوه اخذ پذیرش، هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی و… می باشد. اگر شما نیز یکی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا هستید، با خواندن این مقاله اطلاعات جامعی را در رابطه با تحصیل در کشور ایتالیا به دست می آورید.

ایتالیا کشوری است که نزدیک به ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد. نرخ بیکاری در این کشور بسیار بالاست و فرصت های شغلی بسیار محدودی را می توان در آن یافت. در مقابل، هزینه های زندگی و تحصیل بسیار مقرون به صرفه و مناسب است و همین امر موجب شده بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان برای تحصیل کشور ایتالیا را انتخاب نمایند. متقاضیان قبل از اخذ ویزا ایتالیا ، بهتر است با مشاوران و کلایی که تجربه بالایی را در زمینه مهاجرت و اقامت دارند، مشورت نمایند.

موسسه معتبر مهرآفرین ، یکی از معدود موسسات مهاجرتی است که دارای مجوز رسمی و قانونی مهاجرت است. مجموعه ما دارای خبره ترین و مجرب ترین کارشناسان مهاجرتی است که به سوالات شما عزیزان در این رابطه پاسخ می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

ایتالیا یکی از کشور هایی است که دانشجویان می توانند هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی تحصیل نمایند؛ اما دانشگاه های ایتالیا معمولا به دانشجویانی که دارای مدرک زبان ایتالیایی هستند، راحت تر پذیرش می دهند. اکثر دانشگاه های کشور ایتالیا، دروس را به زبان ایتالیایی تدریس می کنند. البته دانشجویان می توانند در کلاس های زبانی که در سفارت ایتالیا برگزار می شود، شرکت نمایند. یکی از راه های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا از طریق  سفارت این کشور نیز می باشد.

دانشجویان بین المللی که در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند، می توانند پس از فارغ التحصیلی و تسلط کافی به زبان ایتالیایی، شغل مناسبی را پیدا کنند و ویزا تحصیلی شان را به ویزا کاری تبدیل نمایند. از این طریق می توانند اقامت دائم ایتالیا را اخذ نمایند.

مقاطع تحصیلی در ایتالیا

به طور کلی، متقاضیان بین المللی می توانند در مدارس، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل نمایند. متقاضیان قبل از اقدام به اخذ ویزا باید پذیرش تحصیلی مدارس یا دانشگاه های این کشور را اخذ نمایند.

مقاطع تحصیلی کشور ایتالیا
مقاطع تحصیلی کشور ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در مقطع مدارس

تحصیل در مدارس را می توان به ۴ دسته کلی تقسیم کرد که عبارت است از:

  • مهد کودک: تحصیل در این مقطع از سن ۳ سالگی آغاز می شود و تا سن ۶ سالگی ادامه دارد. تحصیل در مهدکودک های ایتالیا اجباری نیست.
  • ابتدایی: این مقطع از سن ۶ سالگی آغاز می شود و همانند بسیاری از کشور ها، تحصیل در این دوره اجباری می باشد.
  • متوسطه: مقطع متوسطه در ایتالیا از سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی است و دانش آموزان در این مقطع دروسی را مثل زبان، ورزش، کامپیوتر و… را می آموزند.
  • دبیرستان: مقطع دبیرستان در ایتالیا از سن ۱۴ تا ۱۹ سالگی است و دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می سازد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در مقطع کارشناسی

ویزای تحصیلی ایتالیا، با اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به دست می آید. دانشجویان بین المللی باید در گام نخست پذیرش دانشگاه های ایتالیا را اخذ کنند. متقاضیانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را در ایتالیا دارند، باید حداقل سن 18 سال دارا باشند. دولت ایتالیا به دانشجویان اجازه می دهد به مدت 20 ساعت در هفته کار پاره وقت داشته باشند. متقاضیانی که قصد تحصیل به زبان ایتالیایی را دارند باید حداقل مدرک زبان ایتالیایی در سطح B1 را دارا باشند. همچنین دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، باید مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس 6 را دارا باشند.

دوره کارشناسی در ایتالیا نزدیک به ۴ سال به طول می انجامد و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، می توانند با پیدا کردن فرصت شغلی در ایتالیا مشغول به کار شوند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

از دیگر راه های مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل، شرکت در دوره کارشناسی ارشد می باشد. متقاضیان برای تحصیل در این مقطع باید حداکثر ۲۹ تا ۳۵ سال را دارا باشند. تحصیل در این مقطع نیز همانند مقطع کارشناسی ارشد، هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی می باشد. لازم به ذکر است بگوییم که اگر متقاضیان به زبان ایتالیایی مسلط باشند و مدرک زبان شان را به دانشگاه ارائه دهند، هزینه بسیار ناچیزی را برای تحصیل پرداخت می کنند. همچنین متقاضیانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند باید حداقل ۴ تا ۲۰ هزار یورو به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نزدیک به ۲ سال است و متقاضیان این اجازه را دارند که در حین تحصیل ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در مقطع دکترا

متقاضیانی که مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رسانده اند، می توانند جهت تحصیلات تکمیلی، ویزا دانشجویی ایتالیا را اخذ نمایند و برای تحصیل در مقطع دکترا به کشور ایتالیا مهاجرت نمایند. تحصیل در این مقطع همانند دیگر مقاطع هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی امکان پذیر است. البته مدرک زبان انگلیسی در این مقطع باید آیلتس ۷ به بالا باشد. متقاضیان برای تحصیل در مقطع دکترا و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید دارای رزومه تحصیلی قوی، مقالات ISI و تاییدیه استاد راهنما باشند. توجه داشته باشید که پذیرش متقاضیان، بیشتر به نظر استاد یا همان سوپروایزر بستگی دارد.

در صورتی که دانشجو توسط استاد راهنما تایید شود، می تواند فعالیت های تحقیقاتی خود را در کنار وی آغاز نماید. مدت زمان تحصیل در این دوره ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند با پیدا کردن شغل مناسبی در ایتالیا، اقامت این کشور را اخذ نمایند.

مزایای اقامت تحصیلی در ایتالیا

تحصیل در کشور ایتالیا، مزایای زیادی دارد که عبارت است از:

  • هزینه های پایین تحصیل و زندگی
  • امکان تحصیل دانشجو در حوزه شنگن
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • دریافت مدرک تحصیلی معتبر
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • ارائه خوابگاه

متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره های تخصصی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرند.

مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

هزینه مهاجرت تحصیلی و زندگی در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که هر کدام هزینه های متفاوتی دارند. به طور کلی، هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا حداقل ۱۳۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در ترم است. البته دانشجویان می توانند با اخذ بورسیه تحصیلی این هزینه را کاهش و به صفر برسانند. یکی از مزیت های تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا این است که دانشجویان لازم نیست هزینه ای را برای تحصیل پرداخت نمایند. همچنین در صورت پرداخت هزینه نیز باید کمتر از ۱۰۰۰ یورو پرداخت کنند.

هزینه های تحصیل در برخی از دانشگاه های ایتالیا عبارت است از:

عنوانشهریه
دانشگاه تورینوحداقل ۲۸۰۰ یورو
دانشگاه Sienaحداقل ۱۸۰۰ یورو
دانشگاه Padovaحداقل ۴۰۰۰ یورو
دانشگاه Veniceحداقل ۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو
دانشگاه Bozenحداقل ۲۲۰۰ یورو
دانشگاه پلی تکنیک میلانحداقل ۳۳۰۰ یورو
دانشگاه Bolognaحداقل ۲۱۰۰ یورو
دانشگاه Trentoحداقل ۶۰۰۰ یورو

متقاضیانی که قصد مهاجرت به ایتالیا را از طریق تحصیل دارند، باید قبل از هر اقدامی از هزینه های تحصیلی و هزینه های زندگی در این کشور اطلاع داشته باشند. به طور کلی، هزینه های زندگی در ایتالیا بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است. لازم به ذکر است که بگوییم، این اعداد و ارقام کاملا به سبک و نوع زندگی متقاضیان بستگی دارد.

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: هزینه تحصیل در ایتالیا

لیست دانشگاه های ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت

کار دانشجویی با اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا

اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا، به دانشجویان اجازه کار پاره وقت در این کشور را می دهد. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، اجازه ۱۰ ساعت کار، دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه ۲۰ ساعت کار و دانشجویان دکترا اجازه ۳۰ ساعت کار در هفته را دارا هستند. کشور ایتالیا نرخ بیکاری بسیار بالایی دارد؛ اما بازار کار مهندسین و تکنسین های صنعتی در این کشور رونق خوبی دارد. البته با نرخ بالای بیکاری در این کشور، دانشجویان و فارغ التحصیلان از دانشگاه های ایتالیا فرصت های شغلی بسیار محدودی را پیش روی خود دارند.

کار دانشجویی با اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا
کار دانشجویی با اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا

در نتیجه متقاضیانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند و می خواهند پس از پایان تحصیلات خود در این کشور مشغول به کار شوند، حتما با موسسه ما تماس گرفته و با مشاورین مجرب ما مشورت نمایند.

اخذ ویزا همراه برای دانشجویان در ایتالیا

یکی رایج ترین سوالاتی که متقاضیان از کارشناسان ما می پرسند، این است که آیا برای تحصیل در ایتالیا می توان برای همسر، مادر و… ویزا همراه اخذ کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، خیر. اگر افراد خانواده متقاضی می خواهند همراه وی به ایتالیا بیایند باید ویزا توریستی اخذ کنند. همچنین در کنار اخذ ویزا توریستی، متقاضی باید برای خانواده خود دعوت نامه ارسال نماید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزا تحصیلی ایتالیا

متقاضیانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند باید مدارک زیر را به سفارت ارائه دهند:

  • ارائه بیمه نامه مسافرتی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدرک زبان
  • ارائه رزومه
  • ارائه فرم ویزا و تکمیل آن
  • ارائه دو قطعه عکس
  • ارائه ترجمه مدارک هویتی
  • ارائه مدارکی دال بر اثبات تمکن مالی
  • ارائه مدارکی دال بر اثبات محل زندگی در ایتالیا
  • ارائه مدارکی که هدف اقامت تحصیلی را اثبات کند

بهترین دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا کشور مناسبی برای تحصیل می باشد و متقاضیان باید قبل از اخذ پذیرش، با بهترین دانشگاه های این کشور آشنا باشند.

عنوانرتبه
دانشگاه بولونیا۱۶۰
دانشگاه ناپل۳۹۲
دانشگاه پیزا۳۸۳
دانشگاه ترنتو۴۰۳
دانشگاه ساپینزام رم۱۷۱
دانشگاه پلی تکنیک میلان۱۳۷
دانشگاه پلی تکنیک تورین۳۰۸

پیشنهاد ویژه مطالعاتی: بهترین دانشگاه های ایتالیا

چک لیست سفارت ایتالیا

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان پذیر نیست و به افرادی که مدرک زبان ندارند، ویزا و پذیرش تحصیلی ارائه نمی شود. متقاضیان عزیز باید قبل از اقدام به اخذ ویزا و پذیرش، حتما با افرادی که تجربه بالایی در زمینه مهاجرت و اقامت دارند، مشورت نمایند. مشاوره تخصصی با افراد با تجربه به شما کمک می کند که بتوانید از قوانین و مقررات کشور مقصد آگاهی پیدا کنید و در این کشور  دچار مشکلات حقوقی نشوید.

آیا با مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می توان اقامت این کشور را گرفت؟

خیر. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا موجب اخذ اقامت این کشور نمی شود. متقاضیان برای اخذ اقامت باید ویزا تحصیلی خود را به ویزا کاری تبدیل کرده و از این طریق اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنند.

آیا دانشجویان می توانند حین تحصیل در ایتالیا مشغول به کار شوند؟

بله. دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی که در آن مشغول به تحصیل هستند ساعاتی از روز را اجازه کار کردن دارند به صورت پاره وقت.

آیا کشور ایتالیا جز کشور های عضو پیمان نامه شینگن است؟

بله. ایتالیا یکی از اصلی ترین عضو های ین پیمان نامه به حساب می آید و افراد برای مشافرت باید ویزا شینگن را دریافت کنند.

آیا تحصیل در ایتالیا رایگان است؟

خیر. تحصیل در دانشگاه های ایتالیا رایگان نیست اما متقاضیان می توانند با کسب بورسیه تحصیلی به صورت رایگان تحصیل نمایند.

آیا بدون مدرک زبان می توان در ایتالیا تحصیل کرد؟

تعداد دانشگاه هایی که متقاضیان را بدون داشتن مدرک زبان بپذیرند بسیار محدود و کم است. علاوه بر این شانس اخذ ویزا تحصیلی برای شما با این شرایط بسیار پایین می آید.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف ایتالیا چقدر است؟

هزینه های تحصیل در ایتالیا به نوع و سبک زندگی افراد بستگی دارد. به طور تقریبی می توان گفت که هزینه های تحصیل در حدود ۱۰.۰۰۰ یورو به بالا می باشد. این هزینه به صورت سالانه است؛ اما دانشجویان با دریافت بورسیه تحصیلی می توانند به صورت رایگان تحصیل نمایند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا در چه سطحی است؟

مدرک زبان برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی آیلتس 6 به بالا می باشد و در صورت تحصیل به زبان ایتالیایی آنها باید مدرک B1 زبان ایتالیایی را دارا باشند.

هزینه زندگی داشنجویی در ایتالیا چگونه است؟

هزینه های زندگی در ایتالیا نسبت به کشور های آلمان و انگلیس کمتر می باشد. این مبلغ نزدیک به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه می باشد که به نوع و سبک زندگی افراد بستگی دارد.

شرایط تحصیل با مدرک دیپلم در ایتالیا چیست؟

متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم ۱۲ ساله هستند، می توانند در مقطع کارشناسی در ایتالیا تحصیل نمایند. البته برای تحصیل باید دارای پذیرش تحصیلی از دانشگاه باشند.

4.6/5 - ( تعداد افرادی که به این مطلب امتیاز داده اند: 8نفر)

نظر خود را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • avatar سرابانی 20 فروردین 1402 در 12:45 ق.ظ

    سلام من میتونم توی ایتالیا رایگان درس بخونم؟

    پاسخ

    1. avatar احسان چمران 20 فروردین 1402 در 10:33 ق.ظ

      سلام وقت شما بخیر …تحصیل در ایتالیا معمولا با دریافت شهریه همراه هست… ولی دانشجوهای ایرانی معمولا یک سری کارها رو برای جبران این هزینه انجام میدن… یکی اینکه از فرصت اشتغال حین تحصیل استفاده میکنن و دیگری اینکه از فرصت بورسیه استانی و دیگر بورسیه ها که در ایتالیا مرسوم هست…. برای اطلاعات بیشتر میتونید با مشاورین ما تماس بگیرید.

      پاسخ

  • avatar M 22 مهر 1401 در 3:10 ب.ظ

    میشه درمورد بورسیه استانی این کشور هم توضیحاتی بدین؟

    پاسخ

    1. avatar لیندا وفایی 23 مهر 1401 در 11:16 ق.ظ

      با سلام و عرض ادب
      بورسیه استانی ایتالیا بر خلاف بورسیه کشور های دیگر، بر اساس شرایط اقتصادی اعطا می گردد.

      پاسخ